Hardverwarmende hitte en Australia Day - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tom Dijkstra - WaarBenJij.nu Hardverwarmende hitte en Australia Day - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tom Dijkstra - WaarBenJij.nu

Hardverwarmende hitte en Australia Day

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 Januari 2014 | Australië, Melbourne

Het is alweer twee weken geleden. Niet omdat ik jullie vergeten ben, maar gewoonweg omdat de eerste week niet zo bijzonder was. Eigenlijk was het een van mijn saaiste weken hier. Zoals jullie weten stond Australië en vooral Victoria (waar Melbourne ligt) een hittegolf te wachten, en daar was geen woord van gelogen. Wat een hitte! Niet hartverwarmend, maar eerder hard verwarmend.. Als er een zuchtje wind stond was deze zowaar nog warmer dan de hitte die je al voelde (40+ voor 4 dagen). Na het eten van de warme maaltijd was je lichaamstemperatuur gestegen tot ongeveer dezelfde temperatuur en een mogelijkheid tot afkoelen was er niet. Reden te meer dus om vooral rustig aan te doen. Wat inhoudt: niet teveel opruimen en vooral niet strijken. Zo lijkt het dus nog gunstig ook, die hitte! Wat doe je dan wel? Nou, ik heb voor het eerst in m'n leven echt een cricketwedstrijd gevolgd. En ondanks dat het natuurlijk nog steeds een saaie sport is (wat ik graag tegen m'n collega's zeg), was het best vermakelijk wanneer je er wat meer in zit! Buiten dit leek het alsof mijn Maleisische en Australische huisgenoten meer moeite hadden met de warmte dan ik. Vooral mijn Maleisische huisgenoot genoot ervan om elke vijf minuten 'it's so hot, it's so hot' uit te kramen.. Terwijl zij toch beter tegen de warmte zouden moeten kunnen.. De hitte zorgde ervoor dat de Grampians, waar wij begin dit jaar waren geweest, voor een groot deel ontruimd moesten worden. De ergste bosbranden waren daar, dus we hebben erg geluk gehad met wanneer wij er waren! Wij hadden prima weer en geen enkel gevaar voor bosbranden. Blijft toch een raar idee dat als je er nu weer heen gaat, je waarschijnlijk veel platgebrande bomen zal zien.

Hiernaast was de week zoals gezegd niet heel boeiend. Na de drukte van de Summer School kwam ik terecht in een week waarin ik buiten mijn werk niet met vrienden af kon spreken omdat ze ofwel aan het werk waren elke avond of niet in Melbourne waren. Dat betekende dus van elke avond mensen om je heen naar elke avond alleen koken - dat was makkelijker te verteren vóórdat Summer School was geweest. Maar gelukkig keerde het tijd weer vanaf die zondag. Toen heb ik eindelijk weer eens met Enrico (m'n Italiaanse vriend) gegeten. Pasta met pesto, erg goed te verteren en het was ook weer goed om elkaar te spreken. Hij mocht het genoegen hebben dat onder anderen Djokovic, Boris Becker en Serena Williams in zijn café kwamen. Jaloers!

Dat brengt me automatisch bij de Australian Open. Allereerst, de finale heb ik niet live gezien, maar gelukkig heeft Nadal niet gewonnen. Alles beter dan hem. Wel heb ik tijdens dat weekend wat tijd doorgebracht op Federation Square om op het grote scherm tennis te volgen. Blijft toch leuk om daar te vertoeven tijdens grote evenementen! Altijd volk en wanneer het zonnetje schijnt ook prima uit te houden. Nu is het wachten tot een van de volgende grote sportevenement, de Formule 1 in maart. Daar wil ik zeker naar toe en Enrico heeft aangegeven wel mee te willen. Binnenkort even kaartjes regelen!

Afgelopen donderdag kwamen de Fransen weer terug van woofing (werken bij mensen thuis tegen kost en inwoning), wat voor mij weer garant staat voor gezelligheid, samen koken en activiteiten ondernemen. Klein (?) verschilletje is wel dat ze sinds deze week geen koppel meer zijn. Nu merk ik daar gelukkig in de omgang niet zoveel van, dus daar ga ik ook niet teveel over uitweiden. Ze gaan nog steeds gewoon met elkaar om. Dit weekend hebben we samen Australia Day gevierd. Je zou kunnen zeggen dat dit een soort van Koningsdag is, maar dan een beetje anders: iedereen is nog steeds rood, wit, blauw gekleurd, maar dan in de vorm van de Australische vlag ;) Hoe dan ook, aardig wat evenementen die dag, en ook een flink zonnetje. In de ochtend begonnen we met het kijken van een parade, wat opzich wel grappig was. Daarna besloten we naar de open dag van de Government House (van Victoria) te gaan. Slechter hadden we niet kunnen besluiten. Van buitenaf ziet het gebouw er goed uit, maar van binnen zijn Australische gebouwen gewoon niet speciaal, omdat ze maximaal een jaartje of 200 oud zijn. Jong dus en daardoor niks vergeleken met Europese gebouwen qua pracht en praal. Ohja, daarvoor hebben we 1,5 uur in de schroeiende zon staan wachten. Niet ideaal, maar er werd wel gratis zonnebrand uitgedeeld. Slim! Als toppunt begon ook net een vliegshow toen we net binnen waren. Timing kon niet slechter..

Daarna werd de dag echter beter en beter! Eerst een zooi oude auto's bekeken in de Botanisch Tuinen, en net op het moment dat wij weg wilden gaan, gingen de auto's ook weg op precies het punt waar wij toen waren. We hebben daar 40 minuten gestaan/gezeten (ik gestaan, de Fransen gezeten) en ik heb er meer dan 120 foto's gemaakt om Sander jaloers te maken (kijken of dit me gaat lukken Sander - je zal misschien meer van nieuwe auto's houden, maar ik vind het een poging waard ;) ). Daarna gingen we zo langzamerhand naar de Docklands, om een pizzaatje naar binnen te werken, naar muziek te luisteren (goede stem, domme performance) en als klap op de vuurpijl (let op de woordspeling) naar een geweldige vuurwerkshow te kijken. Echt, deze ruim 15 minuten durende SHOW was stúkken beter dan de losse flodders tijdens Oud & Nieuw. Jullie kunnen het filmpje op Facebook gezien. Zo niet, dan is het zeker de moeite waard dit nog even te doen ;) Een mooie afsluiting van een leuke dag!

De volgende dag, maandag, was een vrije dag om de eenvoudige (maar voor Nederlanders helaas vaak onbegrijpelijke) reden dat Australia Day op een zondag viel en de vrije dag daarom verschoven wordt.. Prima moment om eindelijk eens echt naar het strand te gaan, aangezien het flink warm zou worden (35 graden) en de Fransen ook zin hadden om te gaan. Nou, warm was het. Gelukkig wisten we een plekje in een beetje schaduw te bemachtigen. Bakken zat er niet echt in (slechts kort gedaan - zonnetje is erg sterk), maar het verfrissende water in en gewoon wat muziek luisteren en kaarten was zeker niet verkeerd. Bovendien kun je vanaf het strand in St Kilda mooi de skyline van het centrum zien. Die zal ik in een fotootje bijvoegen.

Helaas is het nadeel van een vrije maandag dat het werk wat we normaal in vijf dagen moeten doen, nu in vier dagen gedaan moet worden. Nog steeds druk dus! De afgelopen weken waren al druk door de afsluiting van de maand december, en vanaf deze en volgende week schuiven we naadloos over in de afsluiting van de maand januari. Naast de crediteuren en salarisbetaling dus nog steeds druk, maar wel erg leerzaam en interessant. Op dit moment loopt het nog aardig door elkaar heen (voor mijn gevoel), dus mijn doel deze week is om wat meer op een rijtje te krijgen wat alle taken zijn die moeten gebeuren, en wanneer deze moeten gebeuren, zodat ik binnenkort ook voor deze activiteiten aan de handleiding kan beginnen. Het werk is echter nog altijd even leuk!

Wat ook leuk was, was om Ajax te volgen. Winnen van PSV, winnen van Feyenoord, ik weet dat het wat lezers pijn kan doen, maar het is nou eenmaal de realiteit. En voor mij reden genoeg om te proberen zoveel mogelijk wedstrijden te volgen zonder al te moe op mijn werk te komen. Afgelopen zondag dacht ik om half 3 's nachts mijn wekker te zetten voor Kowet - Ajax, met het idee om anderhalf uur te kijken en dan verder te slapen (ik was maandags toch vrij), en inderdaad, dat had ik ook gedaan. Toen mijn wekker afging bleek echter dat de wedstrijd net over was omdat ze om half 3 begonnen, terwijl ik half 5 dacht.. Slechte zet, maar verder slapen was ook niet verkeerd!

Over verder slapen gesproken, Daan, sorry dat ik je wakker belde, maar dat hoort er nou eenmaal bij he. Je klonk in ieder geval erg doods haha. Goed om te lezen dat je vol vertrouwen was dat ik je níet wakker zou bellen ;)

Voor nu was het dat wel weer zo'n beetje. Voor wie geïnteresseerd is in de uitslag van de 'baard-contest', deze is er op dit moment af, maar ik denk erover om een trimmer te kopen zodat ik hem een beetje bij kan houden (sorry opa). Beetje gek doen kan geen kwaad.

Ohja, vandaag was weer lekker 40+, maar het koelde wel wat af gelukkig. Dit weekend wordt eveneens heet. Daar zit ik minder op te wachten - geen aircon (zoals Aussies het afkorten) at all! Maar nog altijd beter dan de kou, wind, regen, sneeuw, gladheid en zelfs storm waar jullie mee opgescheept zitten..

Tot de volgende blog!

  • 28 Januari 2014 - 14:18

    H Dijkstra:

    leuk zo'n australische vlag! lekker volwassen ook, op naar Koningsdag 2015 dan krijg jij een echte rood wit blauwe vlag met een platic stokje eraan vast.
    tot skypes
    xxx papa

  • 29 Januari 2014 - 10:10

    Tom:

    Hey Tom,

    klinkt goed hoor, alleen die hitte zal wel even schrikken zijn als je de Nederlandse zomers gewend bent. Tof dat daar ook zoveel sportevenementen zijn om bij te zijn. Kan je nog lekker kiezen ook. Ik zie je binnenkort (lees: over zo'n 2 maanden)!

    Groeten,
    Tom

  • 29 Januari 2014 - 19:05

    Fp Ettema:

    hoi tom

  • 29 Januari 2014 - 19:06

    Opa En Oma Ettema:

    hoi tom

  • 31 Januari 2014 - 12:52

    Oma&opa Ettema:

    hoi Tom,

    even een kort bericht.
    de rest volgt later.
    opa

  • 31 Januari 2014 - 13:16

    Oma& Opa Ettema:

    Hoi Tom,
    Hier ben ik weer.
    Op de oude pc kwam mijn bericht niet door.
    Op de laptop lukt het wel (hopelijk).
    Bedankt voor je verslagen .Oma en ik zijn blij
    dat het zo goed met je gaat. Met ons gaat ook alles
    naar wens. Oma heeft een nieuwe sta-opstoel.
    Via kennis van een tante Henny hebben we hem
    kunnen overnemen. Onze oude stoel is opgehaald
    door de Kringloop. Zij waren er erg blij mee.
    Ons oude bankstel gaat naar Koen en zijn vriendin.
    Koen is een kennis Daniëlle en Ronald van Tempo.

    Het is hier nog steeds geen winter. In Groningen
    heeft al wat gevroren en gesneeuwd, maar hier
    hebben we alleen wat nachtvorst gehad. In het
    weekend wordt het weer ongeveer 8 graden.

    Tom ontvang heel veel lieve groeten, alle goeds.
    Oma & Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 14 Okt. 2013
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 18418

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2013 - 25 Juni 2014

Stage en reizen in Down Under

Landen bezocht: