Kerst in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tom Dijkstra - WaarBenJij.nu Kerst in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tom Dijkstra - WaarBenJij.nu

Kerst in Melbourne

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 December 2013 | Australië, Melbourne

Tijd om terug te blikken op afgelopen week! Een week waarin niet alleen mijn vakantie is begonnen, maar waarin het ook tijd was voor mijn eerste kerst in de hitte. Het was een geslaagde week!

Allereerst was het tijd om af te ronden op het werk voor de Christmas shutdown. Een hectisch weekje waarin de CFO, debiteurenvrouw, crediteurenvrouw en ik veelvuldig met elkaar in contact waren over hoe we de vakantie door zouden komen. Er moet namelijk wel e.e.a. gebeuren, zoals het betalen van de salarissen. Uiteindelijk komt het erop neer dat ik een tweeweekse vakantie heb en 6 januari weer moet beginnen, maar dat ik tussendoor wel 2 korte daagjes moet werken eventueel. Ten eerste verlangt mijn stagebegeleider dat ik een update geef van wat ik geleerd heb, wat ik nog wil leren, of ik denk dat ik al meer had kunnen leren etc. Dat lijkt me een goed iets om zo een plan op te kunnen stellen voor het nieuwe jaar. Ik moet dit nog schrijven, maar tot nu toe ben ik erg tevreden, alleen denk ik dat ik de crediteuren ook al beter onder de knie had kunnen hebben als ik niet meteen in het diepe was gegooid. Dit kwam echter door omstandigheden, dus ik heb er vertrouwen in dat ik na de vakantie me hier echt goed in kan verdiepen. Hiernaast heb ik aangeboden om mijn accounting manual voor de debiteuren zo goed als af te ronden. Dat heb ik zojuist gedaan, dus deze kan nu gecontroleerd worden en eventueel kan ik hem later aanvullen.

Ten tweede moeten ondanks de vakantie de salarissen gewoon betaald worden. Aangezien ik dit nog niet geleerd heb, lijkt het ze een goed plan om me dit tijdens de vakantie te laten zien, omdat er dan meer tijd voor is. Het komt er helaas wel op neer dat ik waarschijnlijk op de 31e moet werken, maar toen ik erover nadacht is dit in Nederland ook niet meer dan normaal, en het zal geen hele dag zijn. Ik krijg het nog definitief te horen, maar voorlopig hou ik dit maar in het achterhoofd!

Als afsluiter van het jaar zijn we met een paar collega's naar de Mexicaan gegaan. En ja hoor, daar heb ik weer wat nieuwe dingen kunnen proberen. Als voorafje een maiskolf, niet echt bijzonder, maar ook zeker niet vies (vooral niet daar waar de geraspte kaas zat). Als hoofdgerecht vier verschillende soorten taco's. Ik moet zeggen dat ze over het algemeen wat tegenvielen, zeker degene met kip, maar die met varkensvlees en witvis waren goed te doen. Hoogtepunt (?) was toch wel de krabtaco. In de Japan een paar weken terug had ik het al eerder geprobeerd, maar toen lagen de grijparmpjes niet zo verlangend op me te wachten. Er zat letterlijk een heel krabbetje in de taco geklemd, dus het koste me een poging of 3 a 4 om daadwerkelijk de eerste hap te nemen. Het is me echter gelukt! En weer was het niet vies, echt lekker was deze echter ook niet. Hoe dan ook, ondanks de luide muziek en het matige eten toch een gezellige afsluiter!

Wat ik vorige keer geloof ik niet verteld heb is dat Silvia (de Italiaanse) bij toeval mijn nieuwe buurvrouw is geworden. Hierdoor is het vrij makkelijk om met elkaar af te spreken om samen te eten en dat hebben we dan ook een paar keer gedaan. Zaterdag hebben we eerst in mijn appartement gegeten en heb ik daarna haar appartement bekeken en haar huisgenoten ontmoet. 's Avonds was het tijd om met haar en een vriend van haar uit te gaan. Zeker gezellig, maar het is soms lastig om een topdiscotheek in de CBD (Central Business District) te vinden. Daarom gaan we zeker ook een keer wat meer richting de kust, waar de echte uitgaansgelegenheden zijn.

Na een zondag waarin ik voor het eerst gewoon echt bijna helemaal niks gedaan heb was maandag een drukkere dag. Eerst ben ik met mijn stagebegeleider mee geweest naar de golfbaan, waar hij met drie anderen ging golfen. Was best leuk om te kijken en ik heb het zelf ook een paar keer mogen proberen, waarin ik bij mijn eerste slag de bal over een meter of 150 in 1x op de green wist te krijgen, terwijl ik totaal geen ervaring heb en een verkeerde grip had! Er zit hier in Australië echt een engeltje op mijn schouder als het om sporten gaat (denk maar aan de 180 met darts). Helaas ging het putten finaal verkeerd dus was het gauw tijd om te stoppen ;) 's Avonds gingen Silvia en ik inkopen doen voor de bbq die we aan het plannen waren voor 1e kerstdag. Aangezien mijn Franse vrienden pas kerstavond laat terug zouden komen, moesten we ook voor hun een voorraadje inslaan, en natuurlijk zorgen dat we een bbq tot onze beschikking hadden. Nu zijn er heel veel gratis publieke bbq's in Melbourne, maar we twijfelden of deze wel vrij zouden zijn tijdens de kerst. Om een lang verhaal kort te maken, het was eenvoudig genoeg om vlees te kopen, maar een wegwerpbbq, die verkopen ze in Melbourne niet of nauwelijks.. we konden echter wel zo'n aluminium plaat vinden, kooltjes en een roostertje, dus die heb ik de volgende dag toch maar gekocht. Onzeker echter of we deze mogen gebruiken in Melbourne, uitgaande van dat alleen elektrische en van die spitgrill bbq's toegestaan zijn in de parken. Hierover later meer.

Kerstavond werd onverwachts een heel gezellige avond! Silvia was uitgenodigd door een collega van de ijssalon om bij haar te eten en ik mocht mee. Na een tramrit kwamen we aan in een suburb en daar hebben we met een man of 9 goede kip, puree en salade gegeten, wat 'kerstdrankjes', biertjes en goon (goedkoopste Australische wijn die je kunt vinden) gedronken, en geluisterd naar o.a. The Happiest Christmas Tree (van King Nat Cole - aanrader, zeker luisteren!). Vervelendste was wel dat 's nachts geen trams terugrijden, dus we wisten dat we naar huis moesten lopen (Silvia kan niet tegen taxi's nadat ze gedronken heeft). Dat werd een looptocht van ik gok een uurtje of anderhalf in 12 graden met korte broek en t-shirt en met een tussenstop bij de Hungry Jacks (bijna hetzelfde als de Burger King). Het was de kerstavond echter meer dan waard!

Eerste kerstdag stond dus zoals gezegd de bbq op het programma. Onzeker of we de zelf te creëren wegwerpbbq wel mochten gebruiken waren we blij verrast dat het vrij eenvoudig was een vrije publieke bbq te vinden! Hier hebben we dan maar gebruik van gemaakt, maar het laat me wel achter met een wegwerpbbq die waarschijnlijk helemaal niet gebruikt zal worden, maar je weet het nooit! De bbq was met Camille, Jacques, Silvia en drie huisgenoten van Silvia. Ik moet zeggen, het was raar om de kerst zo te ervaren, maar uniek is het wel om een keer zo mee te maken. Lekker in de schaduw aan een picknicktafel bbq'en, zorgen dat het vlees gaar is, drankje erbij, daarna frisbeeën in het park (Jacques frisbeet graag en het was leuk om weer eens te doen) en rustig weer op naar huis. Op een heel andere manier een kerst om nooit te vergeten dus!

Bovendien was het goed om mijn Franse vrienden weer te zien. Na 1e kerstdag hebben we de andere dagen ook samen gegeten. 2e kerstdag is hier boxing day en staat vooral bekend om zijn uitverkopen. Kortom, het is eerder shopping day. 2e kerstdag wordt in ieder geval niet echt gevierd. Zelf heb ik niet zoveel gedaan totdat Camille en Jacques kwamen, maar voor het avondeten die dag (en ook gisteren) hebben we de grenzen van onze kookkunsten proberen te verleggen. De 26e een kipschnitzel die over was van de bbq, met een zelfgemaakt aardappelsalade en een normale salade. Gisteren een zelfgemaakte varkensschnitzel (door Jacques), aardappelballetjes uit de oven en een zelfgemaakte groentesalade (met pompoen, wortel, sla, broccoli, chili, tomaat, door Camille en mij). Zeker die schnitzel was zeer goed te doen! Ben benieuwd wat we vanavond zullen eten. Bovendien zijn de Fransen ook al te weten gekomen dat ik schudkokers spaar, en ze hadden er 1 voor me meegenomen uit Tasmanië. Dat was nog eens een verrassing!

Gisteren overdag hebben de Fransen en ik weer een looproute gevolgd. Deze ging richting een suburb en het was leuk om te zien hoe de sfeer daar is, maar echt bijzonder was de route niet. Eigenlijk kwamen we in een wijk die het dichtst in de buurt komt van Alphen aan den Rijn tot nu toe (toch nog heel anders), maar er was echt bijna geen hond op straat. Lijkt me niks om daar te wonen, geef mij maar de grote stad! Echter, 's ochtends hebben we een 3-daagse roadtrip naar de Grampians gepland, en dit was dan wel weer de moeite waard! Ik kwam met het plan om een auto te huren en een 2-daagse trip naar de Dandenongs te doen (35km van Melbourne), waarna ze zeiden dat we dan net zo goed 300 km naar de Grampians kunnen gaan, en waarom ook niet. Het was veel bellen voor prijsopgaves om een auto te huren, maar uiteindelijk hebben we dit toch tegen een redelijke prijs kunnen doen, en we zullen daar in een hostel overnachten. Het zal een mooi begin van het nieuwe jaar zijn, want we gaan van 2 tot 4 januari!

Tot nu toe dus een geslaagde en ook wel luie vakantie. De rest van de vakantie ziet er ook niet verkeerd uit met nieuwjaar en de roadtrip. Kijk er erg naar uit!

Hopelijk hebben jullie ook allemaal een goede kerst gehad, dan wil ik jullie nu alvast een zeer goed 2014 wensen!! In principe is dit nog steeds het jaar waarin ik terugkom naar Nederland, dus dan hebben jullie wat om naar uit te kijken (of niet natuurlijk) ;)

  • 28 December 2013 - 15:13

    F P Ettema:

    Lieve Tom,
    Bedankt weer voor je verslag.Geniet van je vakantie.
    We wensen je een goede en gezellige jaarwisseling, en
    voor 2014 alle goeds.
    Lieve groeten van oma en opa .
    n.b.
    Maak je geen zorgen over de oliebollen,
    ik eet er wel wat extra.
    hoi TOM,
    ook nog groetjes van oma.

  • 01 Januari 2014 - 16:47

    Opa En Oma Dijkstra:

    Lieve Tom.Wat een verassing dat we je stem konden horen.Nu wij zijn ook met het nieuwe jaar begonnen. Reizen en werken zijn ideaal voor jou he? Geniet ervan.De oliebollen zijn weer foetsie.dus gaan we weer over tot de orde van de dag.Tom krijg van ons de hartelijke groeten en veel liefs van opa en oma en Joost.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 14 Okt. 2013
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 18457

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2013 - 25 Juni 2014

Stage en reizen in Down Under

Landen bezocht: