Sunset over Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tom Dijkstra - WaarBenJij.nu Sunset over Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Tom Dijkstra - WaarBenJij.nu

Sunset over Melbourne

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

10 Maart 2014 | Australië, Melbourne

Twee weken zijn er alweer voorbij, dus hoog tijd voor een nieuwe update. Deze weken stonden meer dan anders in het teken van het voorbereiden van van alles. En dat regelen heeft onder andere met komend weekend te maken, dus in plaats van terugblikken zal ik beginnen met vooruitblikken. Komend weekend belooft namelijk mijn sportiefste weekend te worden sinds ik in Melbourne ben. Ik zie jullie denken, zal Tom gaan hardlopen, of misschien een potje badmintonnen, of zelfs een potje cricket proberen? Nee, allemaal mis. Komend weekend staat eerst een potje footy op het programma voor de vrijdag, en zondags een mooie autorace. Als toeschouwer natuurlijk - het moet ook weer niet té sportief worden. Footy (Aussie rule football) is, als ik dat nog niet verteld heb, een soort rugby maar dan zonder regels. Mijn stagebegeleider stelde voor om naar de openingswedstrijd van het seizoen te gaan, en wie ben ik om dat af te slaan! En de autorace is natuurlijk de Formule 1, waar ik echt superveel zin in heb. Het schijnt dat je de herrie tot aan de andere kant van de stad kan horen, maar ik sta er toch liever tussenin. Zo'n kans om een race te bezoeken krijg ik niet zo snel meer!

Dat was allemaal niet zo heel moeilijk om te regelen of het was al geregeld - het volgende heeft wat meer voeten in de aarde. Op 2 mei is een grote footy match in de MCG (Mighty Cricket Ground), waar we met een aantal collega's heen willen gaan. Dit belooft een mooie strijd te worden voor een publiek van minstens 70.000 man, wat kan oplopen tot 100.000. Echter, 2 mei is na mijn stage en Maarten en ik hadden al enigszins wat plannen gemaakt om eerst naar Tasmanië te gaan en dan in een busje richting Brisbane te rijden alvorens hij terug naar huis vliegt en ik verder naar het noorden ga. Gelukkig hadden we nog niks geboekt en vindt Maarten het (uiteraard zou ik bijna zeggen) ook leuk om naar de footy match te gaan, dus hebben we ons schemaatje een beetje aangepast. 27 april 's ochtends vroeg landt Maarten (hallo jetlag). Dan moet ik hem een dag wakker zien te houden om 28 april 's ochtends naar Tasmanië te vliegen (nee Maarten, je jetlag zal hier nog niet weg zijn..). En 1 mei vliegen we weer terug om 2 mei naar de footy match te gaan! Je jetlag zal hier wel weg zijn Maarten, maar sterkte alvast met je aankomst, ik ga proberen je erdoorheen te slepen ;) 3 mei zal de dag zijn dat we ons busje ophalen om richting Brisbane te gaan rijden, dus een paar drukke dagen, maar wel voor het vervolg van een mooi avontuur!

Nu we het toch over footy en het werk hebben - net zoals wij een pooltje kennen voor WK's en EK's, zo doen ze hier aan 'tipping' voor de footy en rugby league (niet union - om het wat verwarrender te maken). Gewoon even aanvinken wie je denkt dat zal winnen en hopen dat dat inderdaad ook het geval is. Ondanks dat ik er echt 0 verstand van heb wie goed is en wie niet doe ik lekker mee, en na het eerste weekend rugby sta ik toch 6e van de 16. Niet verkeerd dacht ik zo! Ik zal er wel even voor zorgen dat er ook zo een dergelijk pooltje komt voor het WK voetbal. Dan voel ik me toch wat kansrijker..

Wat hebben de afgelopen twee weken buiten dit gebracht? Allereerst had Lisa het idee om naar een openluchtfilm te gaan. Ondanks dat ik het toen voor het eerst sinds lange tijd echt koud had (diep weggetrokken in m'n vest, languit liggend op het gras, met m'n hoofd op een poef (net als Lisa en Tristan trouwens)), was het de moeite waard! De film, die over een stel aboriginals ging die in Vietnam tijdens de oorlog wilden zingen voor soldaten, was gratis, maar toch goed. Minder puntje was dat de mensen voor me steeds gingen verzitten waardoor ik zeker op het eind nog maar slechts de helft van de film kon zien - te lui om zelf ook te gaan verzitten. Afgelopen donderdag werd Finding Nemo uitgezonden. Die hebben we maar laten schieten..

Het weekend daaropvolgend (wat vorig weekend was), was niet heel spectaculair. Er was een Food and Wine festival, waar we eventjes langs zijn gelopen, maar buiten dat hebben we gewoon rustig aan gedaan en lekker gegeten. Afgelopen weekend en vandaag (vandaag is een feestdag in Victoria), is er het Moomba Festival. Dit is een stuk beter! Niet heel speciaal, maar de moeite waard om even bezocht te hebben. Dat hebben we zaterdag dan ook gedaan. Het is een (onvoorstelbaar) grote kermis met skate-evenementen, waterski/wakeboard wedstrijden en, hoe kan het ook anders, elke avond een vuurwerkshow. Ook was er een silent disco - gewoon een discotheek maar dan met koptelefoons. Raar om mee te maken, maar wel ideaal dat je gewoon met anderen kan praten!

Tussen die twee weekenden in gingen we woensdag uit eten met Jacques' nieuwe werk. Wat? Jacques? Werk? Ja. Jacques heeft eindelijk werk. En hierdoor zal hij zeker in Melbourne blijven, wat weer goed nieuws is voor mij en mijn sociale leven (ondanks dat die daarbuiten ook prima is hoor). Hij gaat aan de slag bij een startup bedrijf, en de oprichters daarvan namen het 'team' mee uit eten en iedereen mocht iemand meenemen. Nu had ik al kort verteld dat Jacques en Camille uit elkaar zijn, en ondanks dat ze elkaar nog gewoon zien, was het wel de reden waarom ik mee mocht. Lucky me dus! We gingen naar een vegetarisch restaurant (iets minder lucky me), maar de Japanse curry die ik probeerde was goed te eten. Daarna gingen we nog even naar een Salsaclub. Gelukkig was ik niet de enige echt níet danser, en hebben we vooral ook gewoon een beetje gepraat en gedronken, maar ik ken nu dan toch de basisstapjes voor de salsa. Helaas is een gevoel voor ritme niet zo makkelijk aan te leren..

Bijzonder aan die avond was dat een collega van Jacques een vrouw heeft die in eventmanagement zit, en daardoor onder andere ook prinses Mabel, prins Friso, prinses (toentertijd) Maxima en koningin (toentertijd) Beatrix heeft ontmoet, terwijl ze gewoon Australisch is. Dat is iets waar deze Hollandse jongen jaloers op is. Buiten dat was ze ook nog betrokken bij de organisatie van de eerste vlucht tussen Noord- en Zuid-Korea sinds lange tijd. Je zal het allemaal maar meemaken.

Naast de Japanse curry, heb ik ook een spicy chicken in een Indonesisch tentje gegeten tijdens lunch afgelopen week. Een collega vroeg of ik tijd had voor lunch en hij nam me mee daar naartoe. Lekker was het. Spicy was het ook. Gelukkig kan ik wel wat hebben qua scherpte, maar een glaasje water zou niet misstaan hebben. Ik geloof dat het diezelfde avond was maar het kan ook zomaar later in de week zijn geweest dat Enrico 's avonds kwam eten. Goed om weer bij te praten! En zaterdags heb ik voor het eerst in mijn leven asperges gegeten (althans, ik geloof voor het eerst - ik heb ze volgens mij altijd afgewezen op de stank na het eten). Niet te veel, maar ik moet zeggen dat het zoals Camille ze gemaakt had, ze niet verkeerd waren.

Tot slot, en dat was gisteren, hebben we weer een dagtripje gedaan met Jacques en Camille! Dit keer naar de Dandenongs, wat al eerder op het programma stond maar toen vervangen werd door de Grampians. Het Dandenong National Park is niet zo enerverend als de Grampians, maar het was lekker om weer een dagje uit de stad te zijn. Begonnen met een lange wandelroute en daarna naar allerlei punten gereden om van uitzichten of kortere wandelroutes te genieten. Met als hoogtepunt de zonsondergang op de Skyhigh Mount Dandenong Lookout - een lookout over Melbourne omringd door water en leegte. Dan lijkt Melbourne toch ineens heel klein. Maar het uitzicht en de zonsondergang waren prachtig!

's Avonds zijn we nog even langs St Kilda gegaan, om na 4,5 maand eindelijk de pinguins te spotten die daar te zien zijn. Eerst zagen we terwijl we de pier op liepen een pelikaan zwemmen, rustig achtervolgd door een zwarte zwaan. De zwarte zwaan had ik al vaker gezien, maar dit was de eerste pelikaan die ik zag in het wild. Toen werd het tijd om richting de pinguins te gaan. Ik verwachtte er niet teveel van omdat het al donker was, maar we hebben er toch zo'n 3 kunnen spotten, waarvan we er 1 maffe sprongen zagen maken van de ene naar de andere rots. Bijzonder, zo in het warme Melbourne!

Nu is het tijd om de korte werkweek aan te gaan, en zoals gezegd dus een sportief weekend te beleven. Ik kijk ernaar uit! Hier is het de laatste dagen weer flink warm (30+), maar ik hoor en lees dat het daar in Nederland ook aangenaam is voor de tijd van het jaar. Bovendien is/wordt (?) het daar LENTE en is het hier HERFST, dus jullie hoeven niet meer jaloers te zijn ;) Toch, groeten vanuit een lekker warm Australië!

  • 10 Maart 2014 - 06:50

    Renate:

    Klinkt weer helemaal super Tom! Jij geniet wel... En ook vooral blijven genieten!! X

  • 11 Maart 2014 - 14:31

    Opa En Oma Dijkstra:

    Lieve Tom! We hebben je verslag weer met veel genoegen gelezen het is net een spannend reisboek he? Wat zul je ernaar uitzien als je vriend Maarten ook met jou de verdere avonturen zal beleven.Met ons gaat alles zijn gangetje. Alles gaat hier wel de tuin doet ook weer zijn best om er mooi uit te zien.Lieve Tom blijf genieten van al het moois. Vele hartelijke groeten en heel veel liefs en plezier van opa en oma uit Almere.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tom

Actief sinds 14 Okt. 2013
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 18455

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2013 - 25 Juni 2014

Stage en reizen in Down Under

Landen bezocht: